教科書需要数に基づく高等学校情報科の教育状況調査

情報処理学会論文誌「教育とコンピュータ」,Vol. 10, No. 3
「教科書需要数に基づく高等学校情報科の教育状況調査」
が刊行されました。

(参考)

赤池 英夫,赤澤 紀子,角田 博保,中山 泰一
教科書需要数に基づく高等学校情報科の教育状況調査
A Survey on Educational Situation of Informatics at High School in Japan Based on Demand of Textbooks
文部科学省およびいくつかの都道府県への公文書公開手続きにより,2022年度と2023年度の教科書需要数のデータを入手した.情報科および関連する教科の教科書需要数から,「情報I」と「情報II」の実施状況や情報科と他教科との関連等を,都道府県との関わりのもとに考察した.その結果,「情報I」の開講学年は全国平均で1学年が60.2%,2学年が16.5%であり,都道府県ごとに,1学年での開講率の差が大きいことも分かった.開講学年の関係から,「数学I」とは十分連携可能であり,「公共」に関しては工夫が必要であることが分かった.26道府県に限定したデータであるが,学校ごとの教科書需要数データによれば,旧課程から新課程に変わる2022年度での情報科目の開講学年は,1学年開講が全体として7.6%増えたことが分かった.また,情報科目と代替科目を合わせると,1学年開講の割合は72.2%であった.都道府県の集計データと学校ごとのデータとの比較により,集計データで多くのことがいえることを確認した.
We have obtained textbook demand data for FY2022 and FY2023 through the procedure of disclosing administrative documents for the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) and some prefectures. Based on these data, we investigated the implementation of Informatics I/II, the relationship between informatics and other related subjects, taking into account differences among prefectures. As a result, Informatics I was found to be offered 60.2% of the time in the first year and 16.5% in the second year on average. And, there is a large difference in the percentage of the subject started in the first year in each prefecture. Due to the grades in which the related subjects are offered, it was found that it’s possible to work well with Mathematics I, and that with Public, it’s necessary to accommodate each other between subjects. According to the number of textbook demand per school of 26 prefectures, in FY2022, when the new curriculum guideline appeared, the percentage in the first year increased by 7.6%. The percentage of Informatics subjects with alternatives, offered in the first year was 72.2%. The results of the comparison between the aggregate and more detailed data confirmed that the aggregate data can tell us a lot.
情報処理学会論文誌「教育とコンピュータ」, Vol. 10, No. 3, pp. 37-53 (2024).