高等学校共通教科情報科の知識体系に関する一考察

情報処理学会情報教育シンポジウムSSS2021論文集
「高等学校共通教科情報科の知識体系に関する一考察」
が刊行されました。

お問合せは
http://jnsg.jp/?page_id=93 からお願いします。

 

 

赤澤 紀子,赤池 英夫,柴田 雄登,山根 一朗 ,角田 博保,中山 泰一
高等学校共通教科情報科の知識体系に関する一考察
2022年より,高等学校の「共通教科情報科」は,必履修科目の「情報 I」と選択履修科目の「情報 II」が設置され,すべての高校生が,プログラミングなどを含む情報の科学的な理解を主とした「情報 I」を履修することになる.また,2025年から「情報 I」が大学入学共通テストで出題されることが正式に決定した.これにより,各大学の個別入試においても入試科目に「情報」が設置される可能性が増してきた.大学入学試験として情報を出題するためには,大学など出題する側と,受験する高校側で,出題内容や範囲,用語などの共通な知識体系が必要となる.しかし現在はまだ,「情報」の知識体系は明確に定められていない.そこで,本研究では,知識体系の明確化を目標として,「情報 I」の教科書で用いられる用語から知識体系に関する考察を行う.
Starting at 2022, the compulsory subject “Informatics I” and the elective subject “Informatics II” will be set up in high school. All high school students take “Informatics I”, which focuses on the scientific understanding of information, including programming. In addition, it was formally decided that “Informatics I” will be a new subject in the Common Test for University Admissions. Even in the individual entrance examinations of each university, there is an increasing possibility that “Informatics” will be set for the entrance examination subjects.In order to introduce “Informatics” as a university entrance exam, a common body of knowledge such as the content, scope, and conditions of the question is requred for both university as the questioning side and high school that is the taking side. However, the body of knowledge of “Informatics” is not clearly defined.Therefore, in this study, for the purpose of clarifying the body of knowledge, we investigate the terms used in textbooks of “Informatics I.”
情報処理学会 情報教育シンポジウムSSS2021論文集,pp.261-268 (2021).